Databáze všech typů klientů, občanů i podnikatelů, právnických i fyzických osob nějak spojených s jakýmkoli poskytnutým úvěrem, je registr dlužníků. Zkráceně můžeme říct, že jde o úvěrový registr. Najít tam můžete jak ty, kdo svůj dluh neplní, tak ty, kteří svůj úvěr řádně splácí.
Jaké registry dlužníků se v ČR používají?
Obecným principem rejstříku dlužníků je shromažďování informací od věřitelů a jejich zpřístupnění dalším věřitelům. Provozovatelé těchto registrů jsou sdružení v celoevropské organizaci ACCIS. V České republice najdeme hned několik bankovních i nebankovních registrů, podle charakteru informací je můžeme dělit na pozitivní a negativní registry.

Pozitivní registr
Pozitivní registr shromažďuje informace o klientech, kteří své závazky řádně plní, díky tomu pak mohou dosáhnout na lepší podmínky půjčky. Klienty také chrání před předlužením.
Negativní registr
Negativní registr obsahuje informace o klientech, kteří své závazky řádně a včas neplní. Patří sem například:
- Centrální registr úvěrů ČNB, kde jsou shromažďovány informace o úvěrech a platební morálce právnických osob a fyzických osob podnikatelů. Je neveřejný, dostanou se do něj jen české banky a zahraniční banky, které v ČR působí.
- BRKI (Bankovní registr klientských informací), jehož úkolem je výměna dat o bonitě, důvěryhodnosti a platebních schopnostech klientů.
- SOLUS (Sdružení na ochranu leasingu a úvěrů spotřebitelům), který sdružuje velké množství institucí od bankovních a nebankovních společností přes dodavatele energií až po poskytovatele mobilních služeb.
- NRKI (Nebankovní registr klientských informací).
Jak získat výpis z registru dlužníků?
Záznamy v registru dlužníků zůstávají po nějaký čas, takže pokud si chcete ověřit, zda máte nějaký záznam v registru, stačí si zažádat o výpis z registru dlužníků. Co se SOLUSu týče, o výpis si můžete zažádat za poplatek elektronickým formulářem, papírovým formulářem, nebo požádat o SMS výpis.
Potřebujete výpis z BRKI a NRKI? Oba registry provozuje jedna společnost, výpis tak získáte vyplněním jednoho formuláře, a to písemně poštou, online, nebo si ho můžete osobně vyzvednout v klientském centru.